Kandidaten selecteren via serious games

Kandidaten selecteren via serious games

Bedrijven selecteren en ontwikkelen medewerkers steeds vaker op basis van data-analyse. Nog even en een game bepaalt de selectieprocedure.

Volstaat 20 minuten gamen om toptalenten te selecteren? Shell deed onlangs een proef met de games Dungeon Scrawl en Wasabi Waiter, aldus NRC Next (14 mei 2014). In Dungeon Scrawl moet je door een doolhof navigeren en puzzels oplossen. Bij Wasabi Waiter moet je de juiste sushi aan de juiste klanten serveren in een steeds drukker wordend restaurant. De spellen zijn ontwikkeld door een team van psychologen, neurowetenschappers en data-specialisten van het Amerikaanse data-bedrijf Knack. Puur op basis van hun spelgedrag konden de makers hieruit in luttele minuten de toptalenten aanwijzen. Talentscout Hans Haringa van Shell vond de resultaten van de proef verbluffend. Momenteel experimenteren meer werkgevers met het gebruik van employee intelligence. Onder meer ABN AMRO, Rabobank, ManpowerGroup, Philips, Achmea, ING. Uit een peiling door AnalitiQs onder 133 Nederlandse werkgevers in maart bleek dat een kwart van hen alle personeelsgegevens al centraal opslaat voor data-analyse. Volgens data-analist Irma Doze van AnalitiQs lenen zich hiervoor alle data die iets kunnen zeggen over het gedrag medewerkers.

Jaap Paauwe, hoogleraar Organisatie en Personeel aan de Universiteit van Tilburg, begrijpt de hype rond data-analyse wel. ‘Bedrijven zijn wakker geworden. Eerst gingen ze klantgegevens analyseren. Nu is de medewerker aan de beurt. Door personeelsdata te koppelen aan winst- en omzetcijfers en klantbeoordelingen, weet je wat de investeringen in talent je opleveren.’

Voor sollicitatieprocedures vereisen de EU-regels nog wel dat een menselijk oordeel uiteindelijk beslist. Maar in Brussel is de discussie hierover gaande. Het kan straks inderdaad zo zijn dat je loopbaan bepaald wordt door de uitslag van een online game.

Toine Al, publicist, bladenmaker en allround vakjournalist

Toine Al is publicist, bladenmaker en allround vakjournalist. Hij schrijft artikelen, interviews en columns, maakt tijdschriften en verzorgt relatiemedia. Hij is hoofdredacteur en columnist van de nieuwsbrief HRM Scope. En voorheen van IntermediairPW (personeelsmanagement), Pepper (duurzaam ondernemen) en Personal Finance (sparen, verzekeren en beleggen). Tevens is hij auteur van Mensenkennis werkt! Psychologie voor managers (2012) en De Introductiegids (2008).